Pregunta para Bizkaiko Batzar Nagusiak

Zergatik ez da txertatzen eskolako egutegian genero-aniztasuna eta bizitzeko forma ezberdinen inguruko informazioa?

45 pertsonak babestu dute
Eva Sanz Pregunta de Eva Sanz

Eva dut izena, 47 urte ditut eta 16 urteko neska baten eta 11 urteko mutiko baten ama naiz. Haurrentzako moda jasangarria eta generorik gabea diseinatzen eta gauzatzen aritzen naiz.

Inoiz ez nuen pentsatuko genero-rolik gabe heziko nituenik nire haurrak baina, gerora, ama izan naizenean konturatu naiz zein garrantzitsua den. Une horretan, seme-alabei askatasuna eman nahi diezu nahi dutena eta nahi duten bezala aukera dezaten. Janzteko orduan, jolasteko orduan...aitzitik,norbera berehala konturatzen da guztia koloretan ezberdinduta dagoela, eta hauek, sexu eta genero jakin bati loturik gainera.

Oso zaila egiten zaizu aukeratzen. Bizitzako kasualitatez, alabak estereotipo femeninoetatik kanpo garatu ditu bere gustuak, eta nola ez, mutilen atalera joan behar izaten genuen jantzi eta jostailuen bila. Dendetan sartzean, ohartarazpen bat jasotzen genuen beti, “aizu hau umearen atala da”. Nire alabak ordea spiderman mozorroa zuen. Hala nahi badu, zergatik zergatik enion erosiko?

Nire semearen kasuan, alderantziz gertatu zait, haren gustuak estereotipo maskulinoetatik kanpo daude. Beti gustatu izan zaio panpinekin, sukaldariekin eta pistolekin jolastea. Eta honen hautua ere erabat errespetatu dugu beti. Biek nahi izan dutena izan dira, askatasun osoa izan dutelako.

Modak garrantzi handia du hezkuntzan. Nire ustez, nortasun-modu bat da, nola sentitzen zaren eta zer erakutsi nahi duzun adierazteko modu bat. Munduari aurkezteko gutuna bezalakoa da, eta oso txikitatik ikusten dut nola datorren inposatua.

Nik moda sortzea pentsatu nuenean, inspirazioa nire amatasunetik etorri zen. Genero-rolik gabeko hezkuntzaren garrantziaz ohartu nintzen, eta nire negozio-eredua diseinatu nuen, haurraren sekzioak ezabatu eta jantzi- eta neurri-motaren araberako sekzioak sortuz.

Eskolan gai horiek ez dira behar adina lantzen, sexualitatearen gaia bezala. Ez da bakarrik helduok esaten duguna, egiten duguna baizik, hitzaldi zoragarri bat eman baitezakezu, baina ekintzetan aurkako jarrera baduzu, zure haurrek egiten duzun horretan fijatu eta errepikatuko dute.

Horrela gertatzen da genero-rolekin, inoiz ez dira proaktiboki landu, arazo bat suertatu edo sortzen denean baino ez. Lau urte nituenean, semeak gona jartzen zuen etxean egoteko edo kalera ateratzeko, eta eskolako atean kendu egiten zuen, sarean geratzen zen eta esaten zidan “ama hartzen du, gona irteten denerako”. Animaliekin galtzerdiak ere bazituen, purpurina, kolore biziak... eta, entzun zituen iruzkinen ondorioz, arrosa haurrarena zela esan zidan. Hor jardun behar izan nuen koloreak naturan sortzen direla esplaiatzeko eta sexurik gabekoak direla azaltzeko. Ostera, tutoreak ikasgelan hitz egin, esplikatu eta arazoa amaitu egin zen.

Baina hazi ahala, nahiz eta etxean arazorik ez izan, kalera joateko janzteko orduan berak nahi beste jazten ez duela konturatzen naiz, besteek zer esango dutenaren beldur edo. Eta horrek ez dio bera den bezalakoa erakusten, pena handia da.

Nire proiektuarekin daramadan zazpi urte hauetan, pixkanaka gauzak aldatuz joan dira, nahiz eta gizartea beti politika baino aurreratuago joan ohi den arren, genero-rolen kontzientziazioan lan asko dagoen egiteko. Nik neure hondar-alea jarri dut garatzen ari naizen proiektuarekin, edozein pertsonak nahi duen bezala jantzi eta eroso sentitu dadin.

Aldaketa artearen munduan ere ikusten da, gizon heterosexualek gonaz, jantziz eta abarrez janzten baitira, sexualitatea zehaztu gabe. Uste dut etorkizuneko belaunaldiek lortuko dutela hori amaitzea.

Oso garrantzitsua da desberdinak garela erakustea eta nroberak izan nahi duen hori babestu eta zaintzea. Horregatik hasi dut sinadura-kanpaina hau, Euskal Herriko politikariekin eztabaidari ekiteko, gure seme-alabek beren irudiaren bidez beren burua den bezala erakusteko erabakiari merezi duen garrantzia emateko.

¿Por qué no incluir en el calendario escolar la diversidad de género y las diferentes formas de ser y vivir la vida?

Me llamo Eva, tengo 47 años y soy madre de una niña de 16 y un niño de 11 años. Me dedico a diseñar y a confeccionar moda infantil sostenible y sin género.

Nunca me había planteado educar sin roles de género porque me parecía obvio, pero me he dado cuenta de la importancia cuando he sido madre. En ese momento quieres ofrecer libertad de elección a tus hijos, tanto a la hora de vestir como de jugar y, te das cuenta de cómo está todo diseminado en colores atados a un sexo y a un género determinado.

Parece que te da apuro elegir. Por casualidades de la vida, mi hija ha tenido gustos fuera de los estereotipos femeninos y teníamos que ir a la sección de chico para vestir y encontrar juguetes. Cuando entrábamos me avisaban “oye esta es la sección de niño”, pero si mi hija se quiere un disfraz de spiderman, ¿por qué tengo que ir a una sección de niños?

En el caso de mi hijo, me ha pasado al contrario, sus gustos también estaban fuera de los estereotipos masculinos y le ha gustado jugar con muñecas, cocinitas y también pistolas. Los dos han sido lo que ha querido, porque han tenido toda la libertad.

La moda en la educación tiene un papel muy importante. Creo que es una forma de identidad, una forma de expresar cómo te sientes y qué quieres mostrar de ti. Es como la carta de presentación al mundo y desde muy pequeños veo cómo viene impuesta.

Cuando yo me planteé crear moda, la inspiración vino de mi propia maternidad. Me di cuenta de la importancia de la educación sin roles de género y diseñé mi modelo de negocio sin sección de niño o niña, sino con secciones por tipos de prendas y tallas.

En la escuela estos temas no se tratan lo suficiente, como el tema de la sexualidad, se trata de puntillas y porque hay que hacerlo. Y al final, como lo hacen de manera tan superficial priman comentarios tipo “corres como una chica, pareces una niña con esa ropa”.  No es solo importante lo que decimos los adultos, sino lo que hacemos porque puedes dar una charla preciosa, pero los niños y las niñas se quedan con la forma en la que actúas.

Así pasa con los roles de género, no se trabajan a menos que haya un problema. Mi hijo cuando tenía 4 años se ponía faldas para estar en casa o salir a la calle y en la puerta del colegio se la quitaba, se quedaba en mallas y me decía “toma ama, la falda para cuando salga”. También llevaba calcetines con animales, purpurina, colores muy vivos… y a raíz de comentarios que escuchó me dijo que el rosa era de niña. Ahí es cuando tuve que intervenir para explicarle que los colores son de la naturaleza y no tienen sexo, luego la tutora lo habló en clase y el problema terminó.

Pero según ha ido creciendo, aunque en casa no tiene problema porque en la intimidad se siente cómodo, me doy cuenta de que se corta a la hora de vestir porque hay algo social que sabe que está ahí y no se permite a sí mismo mostrarse como es.

En los siete años que llevo con mi proyecto poco a poco las cosas van cambiando y, aunque la sociedad suele ir siempre más avanzada que la política, hay más conciencia por los roles de género. Yo seguiré poniendo mi granito de arena con mi proyecto de moda en el que cualquier persona puede llevar lo que le apetezca mientras se sienta cómoda con ella misma.

El cambio también se ve en el mundo artístico donde hay hombres heterosexuales que se visten con faldas, vestidos… sin que eso determine su sexualidad. Creo que las generaciones futuras conseguirán acabar con esto.

Es muy importante mostrar que somos diferentes y cada uno puede ser como quiera. Por ello inicio esta campaña de firmas para abrir debate con políticos del País Vasco para darle la importancia que se merece a la decisión de nuestros hijos de mostrarse tal y como son a través de su imagen.

45 pertsonak babestu dute
Pregunta dirigida a: Bizkaiko Batzar Nagusiak