Pregunta para Eusko Legebiltzarra

Zergatik baimentzen da oraindik ere arraseko mozketa erabiltzea, teknika kontrolatzeko beharra zehazten duten legediak izan arren? Oso arriskutsua da gure basoentzat.

122 persones li han donat suport

2020ko martxoan sortu genuen Baso Biziak egitasmoa Euskal Autonomia Erkidegoko herrietan zeuden dinamikak bateratzeko ahaleginetan eta ez dira gutxi ordutik hona basoen babeserako borrokan emandako pausoak. Urte bereko ekainean aurkeztu genuen geure burua “Baso bizien alde, eukaliptorik ez lelopean” eukaliptoaren landaketaren arriskuak azalduz. Horrez gain, barne eta kanpoko hainbat taldek mozioak aurkeztu ditugu Arabako, Bizkaiko eta Gipuzkoako hainbat herritako udaletan, basogintza eredu jasangarriagoak bultzatzeko helburuarekin. Momentu honetan, “Baso bizien aukerak. Matarrasik ez” jardunaldien atarian gaude, arraseko mozketaren arriskuak mahai-gaineratu nahi ditugu, monolaborantzari alternatibak aurkeztu eta baso bizien aukera sozioekonomiko posibleak erakutsi. Bertako basoen eta bertako espezie autoktonoen hedapena bultzatu behar dugu, trantsizio bat jarri behar dugu martxan basoak lehengoratzeko eta bioaniztasuna bultzatzeko eta bide horretan lagungarriak izan daitezke baso anitzak, frogatu nahi dugu alternatiba ekonomikoak badaudela baso hauekin ere.

Oinarrira joango bagina, arazo nagusia da zein basogintza ikuspegi dugun luzera begira, basoa nola ulertzen dugun. Landaketa baten atzean beti dago produkzio bat eta etekin bat, basogintza enpresa baten interesa izan daiteke 10-15 urtetan monolaborantzaren bidez landatu berri dituen eukaliptoei etekina ateratzea eta honek ez dio mesederik egiten gure basoari. Izan ere, monolaborantzarekin batera, arraseko mozketa edo matarrasa dator. Baso mozketa mota horren bidez, gune bateko zuhaitz guztiak mozten dituzte egurgintzarako aproposak direnak makinaria astunarekin garraiatuz eta hori egitean lurra babes gabe gelditzen da. Gure orografia (mendi aldapatsuak) eta klima kontuan hartuta, eurijasa bat gertatzen bada, lur hori ur emarietara eta erreketara doa zuzenean, eta horrek eragin dezake luiziak izatea mendi hegaletan edo bailaretan. Beraz, monolaborantzari ateak itxiz gero arraseko mozketaren praktika ekidin dezakegu neurri handi batean.

Horretarako baina, legedi aurrerakoiak behar ditugu Europako herrialde batzuetan legez. Suitzan, esaterako, debekatuta dago arraseko mozketa 1902az geroztik, Eslovenian 1948tik kontrolatuta dago, Austrian lur sail bereko 0.5 hektarea baino gehiago ezin dira moztu teknika horrekin, Alemanian, Friburgon, Letonian… hamaika adibide daude. Gainera, EAEn ere badaude legediak arraseko mozketa kontrolatu beharra dagoela zehazten dutenak, Euskal Autonomia Erkidegoko Nekazaritza eta Basozaintzako Lurralde Plan Sektorialaren dekretuko 15.artikulua, esaterako, eta baita Euskadiko Baso plangintza 1994-2030 ere, non “Baso Babesleen” figura proposatzen duten, nahiz eta ez duten aplikatu oraindik.

Beraz, Eusko Legebiltzarreko politikariengana zuzentzen gara beraien legedia bete dezatela eskatzeko eta proposamenak gehitzen ditugu arauak egungo egoerara egokitzeko.

Hasteko, edozein monolaborantza debekatzeko eskatzen dugu, arraseko mozketa ekiditeko. Horrez gain, lurra kudeatzerakoan, ingurumen eraginaren ebaluazioa egitea eskatzen dugu eta ebaluazioak arraseko mozketa ez gomendagarritzat definitu ondoren ere teknika hau erabiltzen bada, isunak edo kalteak ordaintzera derrigortzea. Aurretik aipatu bezala, mozketa mota honek ur emariak kaltetzen ditu, beraz, ubideak babestea eskatzen dugu, baso babesleak sortuz ubidearen inguruko 12 metroetan (Euskadiko Baso Plangintzan zehaztuta duten bezala), baita interes sozioekologikoko lurrak babestea ere inguru horietan arraseko mozketa debekatuz. Bestalde, %30etik gorako penditza duten aldapetan arraseko mozketa debekatzea eskatzen dugu eta Austriago legediari jarraiki, lur sail bakarrean 0.5 hektareatik gorako arraseko mozketak galaraztea exijitzen dugu. Azkenik, gure lurrak pinadiz eta eukaliptoz josita daudela ikusirik, lur horretan borondate onez norbaitek baso bizietara trantsizioa egin nahiko balu, mesedez eskatzen dugu ez dezan arraseko mozketa erabili; trantsizioa luzeagoa izango da baina baita ingurugirorako errespetuzkoagoa ere.

---

En marzo de 2020 creamos el proyecto Baso Biziak tratando de aunar las dinámicas existentes en los pueblos de la Comunidad Autónoma del País Vasco y no son pocos los pasos dados desde entonces en la lucha por la protección de los bosques. En junio de ese mismo año nos presentamos explicando los peligros de la plantación del eucalipto bajo el lema “Baso bizien alde, eukaliptorik ez lelopean”. Además, diferentes grupos internos y externos hemos presentado mociones en ayuntamientos de diferentes localidades de Álava, Bizkaia y Gipuzkoa con el objetivo de impulsar modelos forestales más sostenibles. En este momento estamos preparando jornadas “Baso bizien aukerak. Matarrasik ez”, queremos poner encima de la mesa los riesgos del corte a hecho, presentar alternativas al monocultivo y mostrar las posibilidades socioeconómicas posibles de los bosques vivos. Tenemos que impulsar la expansión de los bosques autóctonos y sus especies autóctonas, tenemos que poner en marcha una transición para restaurar los bosques y favorecer la biodiversidad, y en ese camino queremos demostrar que hay alternativas económicas también con estos bosques.

Si fuéramos a la base, el problema principal es qué visión forestal tenemos, cómo entendemos el bosque. Detrás de una plantación siempre hay una producción y un rendimiento en mente, una empresa forestal puede estar interesada en sacar partido a los eucaliptos en 10-15 años a través del monocultivo y esto no beneficia a nuestro bosque. Y es que, junto al monocultivo, viene la matarrasa. Mediante este tipo de tala, todos los árboles son talados y transportados con maquinaria pesada y al hacerlo el terreno queda sin protección. Teniendo en cuenta nuestra orografía montañosa y el clima, si llueve mucho, esta tierra se dirige directamente hacia los caudales y arroyos, lo que puede provocar desprendimientos en laderas o valles. Por lo tanto, si cerramos las puertas al monocultivo podemos evitar en gran medida la práctica de tala rasa.

Para ello necesitamos legislaciones progresistas como en algunos países europeos. En Suiza, por ejemplo, está prohibida la corta a hecho desde 1902, en Eslovenia está controlada desde 1948, en Austria no se pueden cortar más de 0.5 hectáreas de la misma parcela con esta técnica, en Alemania, en Friburgo, en Letonia… hay infinidad de ejemplos. Además, en la CAPV también existen legislaciones que determinan la necesidad de controlar la tala rasa, como el Decreto 177/2014, de 16 de septiembre, del Plan Territorial Sectorial Agroforestal de la Comunidad Autónoma del País Vasco, así como el planeamiento forestal de Euskadi 1994-2030, en el que proponen la figura de los montes protectores, aunque aún no se ha aplicado.

Por lo tanto, nos dirigimos a los políticos del Parlamento Vasco para pedirles que cumplan con su legislación y añadimos propuestas para adaptar las normas a la situación actual.

Para empezar, pedimos que se prohíba cualquier monocultivo para evitar la matarrasa. Asimismo, se solicita la realización de una evaluación de impacto ambiental en cada terreno y que, si la evaluación define la corta a matarrasa no recomendable y aun así se utiliza esta técnica, se exija el pago de multas o daños. Tal y como se ha mencionado anteriormente, este tipo de tala afecta a los caudales de agua, por lo que se solicita la protección de los cauces, generando bosques protectores en los 12 metros que rodean el cauce (tal y como se define en el Planeamiento Forestal del País Vasco), así como la protección de los terrenos de interés socioecológico prohibiendo la tala rasa en estas zonas. Por otra parte, se solicita la prohibición de esta técnica en terrenos con pendiente superior al 30% y de acuerdo con la legislación austríaca, se exige la prohibición de talas rasantes de más de 0.5 hectáreas en una sola parcela. Por último, viendo que nuestras tierras están sembradas de pinares y eucaliptos, si alguien deseara, con buena voluntad, hacer la transición a un bosque vivo, pedimos que no utilice la tala rasa; la transición será más larga pero también más respetuosa con el medio ambiente.

122 persones li han donat suport