Pregunta para Parlamento de Catalunya

Si els seus fills patissin assetjament escolar o ciberassetjament, com actuarien? Prendrien les mateixes mesures que estan prenent actualment?

99 persones li han donat suport

Som l'Associació Catalana per a la Prevenció de l'Assetjament Escolar (ACPAE), una entitat sense ànim de lucre que té com a objectiu fer front a aquesta xacra social. Des de les nostres diferents experiències personals i professionals, treballem per dignificar els menors i protegir els drets de la infància.

L'assetjament escolar o bullying ha existit des de fa dècades, però a aquest s'ha afegit recentment el ciberassetjament o ciberbullying, una forma més d'aquesta violència. La principal diferència és que l'assetjament escolar es dóna a l'escola, en hores lectives, i de forma presencial, ja sigui mitjançant violència física, verbal, vexacions o humiliacions. En canvi, el ciberassetjament es pateix les 24 hores del dia, els 7 dies de la setmana i els 365 dies de l'any.

Una altra característica del ciberbullying és la seguretat que sent l'assetjador per atacar la víctima des de l'anonimat, encara que sabem que realment és una falsa seguretat: qualsevol usuari a Internet pot ser rastrejat.

Actualment, amb l'accés cada vegada més fàcil dels menors als dispositius mòbils i a les xarxes socials, sumat a la pandèmia, el confinament i l'aïllament social, el ciberassetjament ha anat augmentant de forma preocupant en els últims anys. En tot cas, l'assetjament escolar i el ciberassetjament solen anar de la mà. A la fi i al el cap, les intencions i les conseqüències psicològiques per a la víctima solen ser les mateixes.

A dia d'avui, tothom té coneixement sobre aquests conceptes. Fins i tot a Catalunya i a la majoria de les CCAA hi ha un protocol de prevenció, detecció i actuació en aquests casos. No obstant això, a l'hora de la veritat, la majoria de vegades no s'aplica de forma efectiva. Les persones involucrades solen mirar cap a un altre costat, deixant a la víctima i la seva família desemparades.

És per tot això que volem dirigir-nos als membres de Parlament de Catalunya, ja que som de Catalunya i són els nostres representants en aquesta cambra, perquè es prenguin mesures més contundents per lluitar contra l'assetjament escolar i el ciberassetjament des de diferents abordatges.

Un problema que veiem és que els assetjadors i ciberassetjadors solen sortir impunes, ja sigui per falta d'investigació o pèrdua d'autoritat del professorat. Per això creiem que hauria d'haver sancions exemplars i més contundents per a ells. De la mateixa manera que conduint no superem el límit de velocitat pels radars, l'assetjament es reduiria si fos més condemnat i sancionat.

D'altra banda, ens preocupa la falta de protecció de la qual disposa la víctima, especialment quan s'està investigant un cas. Si la víctima ha posat una denúncia, l'últim que s’ha de fer és deixar que se segueixi creuant amb els seus agressors, i no obstant això passa molt sovint. Per això també és necessària una protecció amb garanties, perquè la persona afectada no pateixi més del que ja ha patit.

Algunes mesures concretes que proposem són:

• Creació d'un òrgan de seguiment dels casos
  • Programa de prevenció obligatori a les escoles
  • Sancions de fins a 3.000 € als menors assetjadors
  • Programa de protecció a menors
  • Revisió del protocol i cursos de formació per a docents i directius escolars
99 persones li han donat suport